Georgiana Arsene

images„Oamenii de afaceri rusi si din republicile ex sovietice se plang constant de problemele pe care le intampina la ambasadele si consulatele Romaniei din Rusia si fostul spatiu sovietic atunci cand se duc sa ceara viza de afaceri sau de turism. Spun ca sunt tratati obraznic, cu indiferenta si cu neprofesionalism” declara, pentru blogul In prima linie, directorul comercial al firmei SC Simex SA, Gabriel Antoniu Lavrincic.

Prima parte a interviului a fost publicata ieri. Astazi, In prima linie prezinta o latura poate deloc stiuta despre o alta fata a relatiilor romano-ruse, respectiv ale Romaniei cu cetatenii  fostelor spatii ex-sovietice, precum si povestea interesanta si deloc magulitoare pentru noi a doi oameni de afaceri uzbeci care „nici nu mai vor sa auda de Romania”.

Georgiana Arsene: Intr-un interviu acordat ziarului Bursa, la inceputul anului trecut, vorbeati despre scaderea relatiilor comerciale si a cooperarii economice a Romaniei cu Rusia si cu fostele tari ex-sovietice, de 27 de ani incoace. Avand in vedere multiplii factori-propaganda rau-intentionata a romanilor, politica externa a tarii noastre, poate reticenta investitorilor autohtoni ca si consecinta a primelor doua cauze, cum vedeti construirea eficienta a unei colaborari economice intre Romania si Rusia?

Gabriel Antoniu Lavrincic: Eu vad reconstruirea relatiilor dintre Romania si Rusia numai prin dialog politic de pe pozitii egale si mai ales prin dialog comercial si cultural. Rusii isi doresc relatii politice si mai ales relatii comerciale cu noi. Rusia are usa deschisa, piata rusa cere la unison marfuri romanesti de la industria usoara pana la industria grea. Exista forte care intentionat incurca comertul dintre Romania si Rusia, aceste forte restrictioneaza/ incurca exportul de produse romanesti pe piata rusa din cauza ca se stie ca relatiile economice bune inevitabil duc la relatii politice si diplomatice solide. Se vede cu ochiul liber faptul ca industria, agricultura, armata, sanatatea, invatamantul sunt cateva dintre distrugerile programate din exterior si executate la comanda de asa zisii politicienii romani.

Ideile preconcepute dintre rusi si romani ar trebui sa dispara iar problemele istorice trebuie rezolvate de istorici. Trebuie sa constientizam cu totii ca din trecut nu se poate trai.

Pe langa lipsa dialogului exista si propaganda rau intentionata si lipsa totala de informatii, in Rusia nu prea se stie ce este in Romania si in Romania nu se stie absolut nimic real din cea ce se intampla cu adevarat in Rusia.

Asezarea geopolitica a Romaniei intre Orientul Mijlociu, Uniunea Europeana, Federatia Rusa si Balcani ar putea fi folosita in favoarea dezvoltarii si pentru a deveni lider continental, Romania trebuie sa isi reduca dependenta finanaciara si decizionala fata de Uniunea Europeana, sa sa isi cultive propriile resurse, autonomie in luarea deciziilor, increderea in sine si sa uite de teama fata de Rusia care este doar o fata morgana.

Georgiana Arsene: Conform planului Valev din anii ’60, Romania trebuia sa fie un furnizor agricol pentru statele membre CAER. Totusi, dupa 1965, am exportat spre URSS textile, sticlarie, mobila, dar si produse tehnologice avansate etc. In spatiul ex-sovietic, „Made in Romania” este un garant al calitatii. Dumneavoastra exportati mobila acolo .

Cate alte firme romanesti-din cate stiti- continua sa aiba relatii economice, comerciale cu Rusia si spatiul ex-sovietic in acest moment si care este domeniul lor de activitate?

Gabriel Antoniu Lavrincic: In momentul de fata, din pacate sunt foarte putine firme romanesti cu „capital integral romanesc” care exporta sau lucreaza in Rusia:

Automobile Dacia, Michelin, Kronospan, fabricile de mobila Simex – capital integral romanesc, Mobex, Jolidon, Terapia Ranbaxy, Antibiotice SĂ, Egger, ArcelorMittal Galaţi, Pirelli Tyres România, Lafarge Ciment România, Danfoss România, Upetrom Group. Nu numai in Rusia ci in tot spatiul ex URSS „Made in Romania” este asociat intodeauna cu calitatea si este dorit inaintea altor produse din alte tari.

Relansarea relatiilor comerciale dintre Romania si Federatia Rusa pentru Romania ar insemna relansarea economiei nationale. Daca, deocamdata, nu putem politic, ar trebui sa putem economic, asa cum pot Germania, Austria, Franta, Italia, Spania etc care in pofida asa ziselor sanctiuni economice se lupta sa exporte in Rusia.

Stiti ca exista si „culmea sanctiunilor”? Va explic: firmele din UE care au fost obligate sa renunte la piata rusa din cauza sanctiunilor, stiu din surse oficiale despre ca locul acestora a fost imediat ocupat de companii din SUA care lucreaza si exporta in Rusia fara nici o problema.

Georgiana Arsene: Ce reprezinta pentru Simex-dar si pentru alte firme romanesti producatoare de textile, spre exemplu, poate si de industrie grea, piata ruseasca, in comparatie cu cea autohtona si Occidentala?

Gabriel Antoniu Lavrincic: In mod special pentru Simex dar si pentru ceilalti exportatori activi, piata rusa reprezinta stabilitate, dezvoltare si VIITOR. In comparatie cu piata Occidentala, piata ruseasca este o piata tanara, nesaturata cu posibilitati uriase.

Noi romanii nu trebuie sa investim in publicitate in Rusia sau tarile din ex URSS, noi trebuie sa mergem acolo cu produsele noastre si succesul este garantat de faptul ca oamenii de acole au in cap conceptul de „Fabricat in Romania” pe care il asociaza intodeuna cu calitatea. Rusii cunosc si isi doresc produsele romanesti. Spre exemplu daca pui urmatoarea intrebare oricarui rus ori cetatean din ex URSS: „ ce fel de mobila doriti in casa Dvs.?” Raspunsul intodeauna este unul singur: „mobila romaneasca”!! Daca intrebati si de ce? Atunci veti auzi lucruri atat de frumoase despre Romania pe care nu le auzi nici de la cei mai infocati patrioti romani. Apropo, intrebati va rog in Occident sau SUA despre mobila romaneasca….. si atunci o sa aflati ca interlocuitorul nu stie macar unde este Romania pe harta.

Eu sunt activ atat pe piata rusa cat si pe piata Occidentala,  asa ca va spun direct ca „banii adevarati” se gasesc in Rusia si nu in Occident. Rusia dispune de resurse nevalorificate imense. Mai mult decat atat partenerii din Rusia si spatiul ex sovietic sunt mult mai seriosi decat cei occidentali. Poate o sa va surprinda, dar de multe ori rusul este mai parolist decat neamtul. Asta nu o spun numai eu ci si colegii mei care fac afaceri cu rusii. Pentru noi romanii piata rusa se potriveste ca si o manusa, fara pic de exagerare va spun ca Romania ar putea deveni un jucator comercial continental in relatia cu Rusia. Acest lucru nu este deloc o utopie, se poate realiza intr-un timp foarte-foarte scurt. Pentru asta trebuie vointa si independenta fata de fortele din afara tarii, iar politicienii romani sa nu mai fie preocupati de buzunarele personale si sa nu se mai lase manipulati de Bruxelles si sa nu ne mai cumparam propriile resurse, petrolul si lemnul etc

Georgiana Arsene: Din discutiile purtate de dvs cu partenerii de afaceri rusi, imi puteti spune care sunt principalele motive pentru care ar veni sa investeasca in Romania si cele care i-ar tine departe de tara noastra?

Gabriel Antoniu Lavrincic: Oamenii de afaceri rusi pe care eu ii cunosc ar veni sa investeasca in Romania pentru ca suntem vecini, avem o tara frumoasa, gusturi, cultura si mentalitate apropiata. Majoritatea oamenilor de afaceri rusi rescunosc ca Romania are cel mai important sistem de biodiversitate din Europa si poate din lume. Oamenii de de afaceri rusi stau la distanta din cauza propagandei si dependentei totatale a Romaniei fata de Uniunea Europeana in ceea ce priveste luarea deciziilor si finantarea.

Oamenii de afaceri rusi si din republicile ex sovietice se plang constant de problemele pe care le intampina la ambasadele si consulatele Romaniei din Rusia si fostul spatiu sovietic atunci cand se duc sa ceara viza de afaceri sau de turism. Spun ca sunt tratati obraznic, cu indiferenta si cu neprofesionalism. Ultimul caz pe care eu il cunosc indeaproape s-a intamplat acum patru luni in Uzbekistan, cand doi cetateni uzbeci (frati) oameni de afaceri foarte cunoscuti au cerut viza de Romania la Ambasada Romaniei din Tashkent, pt a veni la Expozitia Internationala de Mobila (BIFE) din Bucuresti, sa semneze un contract de colaborare cu noi. Nu au mai venit din cauza „procedurilor” si atitudinii diplomatilor de acolo. Noi (SIMEX) am pierdut un contract foarte mare, cu multe zerouri. Din cauza acestei experiente neplacute cei doi oameni de afaceri uzbeci nici nu vor sa mai auda de Romania. Au afirmat ca este mai greu sa obtina viza de Romania decat pt SUA sau UK…..Pacat.

Din cauza diplomatilor care nu au de a face absolut nimic cu diplomatia tara noastra pierde enorm. Se demonstreaza inca odata faptul ca in Ambasadele, Consulatele Romaniei din strainatate ajung persoane care nu au nici o legatura cu diplomatia si cu bunul simt. Majoritatea sunt numiti politic, prin cunostinte sus-puse, habar nu au pe ce lume traiesc, se comporta de parca Ambasada ar fi firma lor, uita ca sunt platiti din bani publici, nu isi cunosc indatoririle, obligatiile de serviciu. Ignoranta, lipsa de respect, obraznicia, neprofesionalismul ii caracterizeaza pe multi. Este nevoie de o curatenie generala in toate ambasadele, consulatele Romaniei care inainte de toate sunt fata tarii. Strainul isi face prima impresie despre Romania in Ambasada.

Georgiana Arsene: In conditiile in care „Made in Romania” reprezinta un brand, o garantie a calitatii in Rusia si in fostele state sovietice, va rog sa adresati un mesaj oamenilor de afaceri romani.

Gabriel Antoniu Lavrincic: Piata rusa a fost, este si va fi o alternativa stabila si de viitor pentru Romania nu numai in sfera productiei de mobila ci si in domeniul produselor textile, alimentare, incaltaminte, tot ce cuprinde industria usoara si grea …. mai pe scurt si intr-un cuvant: nicaieri pe fata pamantului PRODUSELE/ MARFURILE ROMANESTI nu sunt atat de apreciate, dorite si asociate intodeauna cu calitate asa cum sunt in Rusia si in fostele republici sovietice !! Aici este loc pentru toti producatorii din Romania. Este nevoie de dorinta si vointa !

Recastigarea de catre Romania a pietei din Rusia si zona CSI prin dezvoltarea exporturilor romanesti ar genera o adevarata si reala expansiune economica romaneasca pe plan extern. Promovarea exporturilor ajuta la dezvoltarea productiei interne, duce la crestere economica si la crearea de noi locuri de munca. In acest spatiu „Made in Romania” (inca) reprezinta pentru Romania o carte de vizita serioasa.Potentialul economic al Romaniei este imens pentru extinderea afacerilor in Rusia si ex URSS.

Doresc sa transmit oamenilor de afaceri romani sa investeasca cu curaj in Rusia, sa uite de povestile cu banditi, azi asa ceva in Rusia nu exista. Va asigur ca in prezent toate orasele din Rusia sunt mult mai sigure decat multe orase occidentale.

Cei care sunteti interesati de piata rusa ma puteti contacta, va stau la dispozitie cu mare drag. Sunt un bun cunoscator al realitatilor economice, sociale si politice din Rusia, respectiv spatiul ex-sovietic, unde detin un portofoliu larg de relatii si un capital enorm de simpatie, pe care le cultiv in interesul economic al Romaniei. Nu intamplator rusii ma numesc „romanul cu suflet rusesc”. Datorita relatiilor pe care le detin si le cultiv cu intensitate pot sa organizez/ sa obtin intalniri aproape la orice nivel atat in Federatia Rusa cat si in republicile ex-URSS.

Georgiana Arsene: Ce produse rusesti ar putea penetra foarte bine piata romaneasca si invers?

Gabriel Antoniu Lavrincic: Piata rusa este o alternativa de aur pentru Romania, in Rusia si spatiul ex-sovietic sintagma “marfuri romanesti” “mobila romaneasca”, “incaltaminte romaneasca”, “textile romanesti”, ”vinuri romanesti”, “medicamente romanesti” “produse alimentare/ legume/ fructe romanesti”, “mecanica si utilaje romanesti” etc. este inca foarte cunoscuta si apreciata la fel de bine ca sintagma “parfumuri frantuzesti” sau “blugi americani”. Nicaieri pe fata pamantului PRODUSELE/ MARFURILE ROMANESTI nu sunt atat de apreciate, dorite si asociate intodeauna cu calitatea asa cum sunt in Rusia si in fostele republici sovietice!

Oamenii de acolo au inca in cap conceptul de marfuri romanesti pe care il asociaza obligatoriu cu calitatea, prin urmare noi romanii nu avem nevoie sa cheltuim sume imense de bani pe publicitate si promovare cum de altfel o fac multe tari in incercarea de a cuceri noi piete de desfacere. Daca noi romanii vom face “ceea ce trebuie” vis-a-vis de aceasta piata uriasa, adica in primul rand sa fim acolo cu produsele noastre, o sa avem numai de castigat !!

Eu cunosc foarte bine si sunt zilnic in contact cu piata rusa, respectiv ex-URSS. Fara intentia sa jignesc pe nimeni, trebuie sa va spun deschis ca din pacate clasa politica din Romania nu prea a facut nimic ca sa sustina exporturile pe aceasta destinatie.

Georgiana Arsene: Cum comentati toata aceasta propaganda anti-ruseasca din Romania, formulata in limbaj de ura? Care este perceptia oamenilor de afaceri rusi in legatura cu acest fapt?

Gabriel Antoniu Lavrincic: Propaganda anti-ruseasca din Romania isi are izvorul in afara tarii, romanii care se ocupa cu aceasta „meserie” o fac constient sau inconstient. Printre cei constienti se numara si mass-media romaneasca. Prin aceasta propaganda se doreste sa se distorsioneze realitatile dintre Romania si Rusia, destabilizarea realatiilor economice, culturale si politice, intr-un cuvant se doreste dezbinare. Aceasta propaganda are la baza „divide et impera”. Ca sa intelegem mai bine avem istoria la indemana: cine a finantat revolutia bolsevica din 1917 ? Cine a dorit destramarea URSS (o uniune care functiona excelent)?

Da, aceasta propaganda afecteaza si segmentul din mediul de afaceri rusesc interesat sa investeasca in Romania. Propaganda anti-Rusia s-a intensificat in momentul infintarii BRICS – Brazilia, Rusia, India, China şi Africa de Sud. Liderii statelor BRICS la summit-ul dn Brazilia au semnat acordul, au pus deja prima caramida la baza „Noii Banci de Dezvoltare” – o replica la Banca Mondiala si FMI. BRICS va fi un bun ajutor pentru dezvoltarea cooperarii, comertului si investitiilor reciproce. Acesta organizatie ocupa un loc special in economia mondiala. Este cea mai mare piata din lume! Populatia tarilor membre BRICS reprezinta 40% din populatia globului. Aceste state au resurse naturale enorme, baze industriale pregatite si resurese umane bine instruite, procduc cca 30% din PIB-ul mondial.

Tot ce stim de spre Rusia din 1990 este gresit. Nu se mai studiaza limba rusa. Nu mai avem specialisti care cunosc acest spatiu. Avem doar asa zisi „analisti de serviciu” inventati peste noapte care bat campii. Se lucreaza programat si la comanda. Se doreste crearea unui nou inamic. Pentru aceasta propaganda se cheltuie zeci de miliarde de dolari. Autorul propagandei intr-o zi trebuie sa-si recupereze acesti bani. Platitorul vom fi chiar noi, asta in cazul un care nu ne vom trezi la timp.

Sursa foto: http://www.repoindustry.com