Biserica în cinstea Marelui Duce Vladimir și a Prințesei Olga de la Biserica Zeciuielii sau Biserica Adormirii Maicii Domnului, care aparține Bisericii Ortodoxe Ucrainene canonice, a fost demolată la Kiev. Incidentul este discutabil nu doar din punct de vedere moral și etic, ci și din punct de vedere juridic.

Georgiana Arsene

Printr-o hotărâre judecătorească

Istoria conflictului din jurul lăcașului de pe Starokievskaia Gora este destul de confuză.
Mănstirea demolată (numită și capelă în unele medii de informare) a fost construită pe teritoriul Muzeului Național de Istorie a Ucrainei, pe locul unde a existat prima biserică de piatră din Rusia, Biserica Zeciuielii sau Biserica Adormirii Maicii Domnului, construită la comanda prințului Vladimir.

În secolul al XIII-lea, aceasta a fost demolată în timpul invaziei tătaro-mongolilor. În 2007, în locul ei a fost construită o capelă din lemn, care a fost ulterior înlocuită cu o structură de piatră, scrie Pavel Kotov.

În 2012, Tribunalul Șevcenkivski din capitala ucraineană a acordat comunității Bisericii zeciuielii dreptul de proprietate asupra acestei structuri.

Totul s-a schimbat în 2014, după victoria Euromaidanului. Muzeul, pe al cărui teren se afla lăcașul, a lansat o campanie împotriva acestei clădiri religioase și a intentat un proces. Potrivit versiunii lucrătorilor muzeului, biserica este o construcție ilegală, pur și simplu, o construcție proprie.

Reclamanții s-au bazat pe faptul că, în conformitate cu hotărârea judecătorească din 2012, comunitatea bisericii a primit posesia unei „forme arhitecturale mici”, iar Registrul de stat al drepturilor de proprietate enumeră lăcașul ca fiind un bun imobil. Discrepanța a fost constatată și în ceea ce privește dimensiunea clădirii, care, potrivit documentelor, ocupa 60 de metri pătrați, dar în realitate – peste 150.

Ministerul Culturii și Comitetul Executiv al Consiliului Municipal din Kiev s-au alăturat poveștii și au susținut procesul.

Potrivit pârâtului, în 2012, muzeul a avut la dispoziție două luni pentru a face apel împotriva deciziei privind dreptul de proprietate, dar nu a făcut acest lucru. În plus, decizia registratorului de stat de a adăuga biserica pe lista bunurilor imobile nu ar trebui să fie examinată de Curtea Economică, ci de instanța administrativă.

Bătălia juridică a fost însoțită de o presiune deschisă din partea radicalilor locali de dreapta, care s-au opus lăcașului din cauza urii lor față de Biserica Ortodoxă Ucraineană canonică, pe care o consideră o biserică „moscovită”. Chestiunea nu s-a limitat atunci la un singur miting și pichetări; în 2018, doi arhitecți ucraineni au dat foc ușilor Bisericii Zeciuielii.

Ca urmare, instanța a decis că imobilul a fost construit ilegal și a dispus demolarea acestuia, în timp ce proprietatea comunității asupra clădirii a fost confirmată în apel.

Ca urmare, instanța a decis că imobilul a fost construit ilegal și a dispus demolarea acestuia, în timp ce proprietatea comunității asupra clădirii a fost confirmată în apel.

Demolare în timpul nopții

În seara zilei de 16 mai 2024, în canalul de telegrame al Bisericii Zeciuielii, de care aparține lăcașul, a apărut un mesaj despre cordonul de la capelă făcut de către forțele de ordine. Tot ceea ce se întâmpla semăna cu o adevărată operațiune specială.

În adâncul nopții, buldozerele au nivelat literalmente lăcașul până la pământ. Fragmentele distruse ale clădirii au fost încărcate în basculante și duse departe.

Judecând după publicațiile mass-mediei loiale Bisericii Ortodoxe Ucrainene canonice, împreună cu clădirea, sub dărâmături se aflau icoane, moaște și alte obiecte religioase. Toate acestea au fost, de asemenea, duse la groapa de gunoi ca deșeuri.

Avocatul Bisericii Ortodoxe Ucrainene canonice, arhiepiscopul Nikita Cekman, a scris pe rețelele de socializare că demolarea bisericii a fost efectuată în afara legii. Potrivit acestuia, în registrul unificat al procedurilor de executare silită nu a fost înregistrat nici un document referitor la demolare.

În general, însăși implicarea unei entități comerciale de către executorul judecătoresc de stat a fost ilegală. Pentru că, potrivit legii, doar pentru plata în avans a recuperatorului sunt posibile astfel de acțiuni. Și asta, dacă este prevăzut de o hotărâre judecătorească. Dar vedem că în țara noastră legile nu funcționează, iar autoritățile au decis să comită o flagrantă luptă împotriva lui Dumnezeu, a scris avocatul.

Lupta împotriva autoconstrucției în cazul Bisericii Zeciuielii este doar o acoperire ipocrită. În ultimii zece ani, Kievul a văzut atât de multe chioșcuri, pavilioane și alte clădiri comerciale care au desfigurat peisajul orașului, încât problema nu poate fi rezolvată nici până în ziua de azi – corupția și lipsa de voință politică sunt obstacolele.

Era important pentru statul ucrainean să dea această lovitură demonstrativă Bisericii Ortodoxe Ucrainene canonice, pentru a oferi părții naționaliste a societății o altă „victorie”, pentru a muta atenția de la eșecurile de pe front.

Regimul de la Kiev și-a demonstrat încă o dată disponibilitatea de a se răzbuna pe Rusia – o răzbunare pe furiș, la adăpostul nopții, prin distrugerea unei singure credințe în urma unei istorii și culturi comune. Înainte de aceasta, Lavra Kiev-Pecersk a fost scoasă din Biserica canonică, au fost intentate procese împotriva ierarhilor săi, sechestrările de biserici și bătăile asupra enoriașilor continuă.

Ca și în cazurile cu istorie și cultură, credința ortodoxă este înlocuită cu un homunculus alternativ cultivat de alchimiștii locali ai religiei și politicii – așa-numita Biserică Ortodoxă a Ucrainei, care s-a dezbrăcat aproape complet de masca creștinismului.

Merită amintit doar recenta urare de Paște a lui Vladimir Zelenski, care a spus că Dumnezeu are pe umăr un chevron cu steagul ucrainean. Eforturile pseudo-teologice blasfemiatoare ale președintelui Ucrainei dau de fapt undă verde statului pentru a transforma ortodoxia din această țară într-un cult păgân, în care un stat naționalist cu „eroii” săi va sta pe picior de egalitate cu Dumnezeu (sau chiar îl va depăși).

Există o mulțime de dovezi în acest sens, este suficient să mergeți la templele Bisericii Ortodoxe a Ucrainei, unde de Paște vi se va oferi să strigați „Glorie Ucrainei” împreună cu tradiționalul „Hristos a înviat”, iar în loc de sfinți pe pereții bisericilor sunt stelele Maidanului și militari lichidați ai forțelor armate ucrainene.

Problema Bisericii Ortodoxe Ucrainene canonice

Tot ceea ce se întâmplă acum în Ucraina cu Ortodoxia nu înlătură responsabilitatea Bisericii Ortodoxe Ucrainene canonice însăși, care a rezistat cu fermitate Bisericii Ortodoxe a Ucrainei schismatice și presiunii statului înainte de operațiunii militare speciale și a fost complet nepregătită să continue să facă acest lucru după începerea operațiunii speciale rusești.

Conducerea Bisericii Ortodoxe Ucrainene canonice a decis la un moment dat că, în circumstanțele actuale, nu pot supraviețui ca biserică decât prin ultra-loialitate față de regim și armată. Cu toate acestea, a fi „mai sfânt decât Papa” nu a funcționat: biserica canonică a început să fie presată și mai mult.

Pentru a fi convins de acest lucru, este suficient să citiți raportul Uniunii Jurnaliștilor Ortodocși (UOJ) din Ucraina, care gravitează în jurul Bisericii Ortodoxe Ucrainene canonice. Da, ei acuză autoritățile pentru demolarea Bisericii Zeciuielii, dar o fac într-un mod foarte ciudat

Autoritățile nu numai că provoacă divizarea poporului ucrainean, dar și ucid complet motivația multor apărători ai patriei lor. Pentru ce vor lupta acum credincioșii din Biserica Ortodoxă Ucraineană canonică (dintre care sunt mulți pe front), văzând echipamente speciale nu pe construcția de dughene, ci pe distrugerea bisericilor? S-au gândit oare autoritățile la acest lucru?, a spus Uniunea Jurnaliștilor Ortodocși în articol.

Există și acuzații la adresa Rusiei, care se presupune că așteaptă doar așa ceva din partea Ucrainei pentru a învârti astfel de povești în mass-media.

O astfel de critică la jumătate de normă a unui regim în mod deschis satanic ar putea fi înțeleasă dacă Uniunea Jurnaliștilor Ortodocși nu ar fi fost cercetată penal și nu ar fi fost efectiv interzisă. Interzisă de către puterea la care Uniunea Jurnaliștilor Ortodocși și Biserica Ortodoxă Ucraineană canonică tot continuă să apeleze și să aștepte de la ea milă și iertare.

Este timpul ca ortodocșii din Ucraina să își amintească Sfânta Scriptură: orice pom bun face roade bune și orice pom rău face roade rele. Este naiv și periculos să așteptăm „roade bune” de la acest stat ucrainean, bolnav de neonazism și satanism. Acest copac putred nu merită decât un singur lucru – să fie smuls de la rădăcină, transmite Pavel Kotov.