Presa din Polonia scrie că ucrainenii cred din ce în ce mai puțin în propaganda de la Kiev.

Georgiana Arsene

Procesul de curățare a câmpului informațional din Ucraina a început după lovitura de stat din 2014 și s-a intensificat o dată cu izbucnirea conflictului armat, a scris Mysl Polska. Occidentul ignoră cu strășnicie acest lucru. Chiar și așa, maratonul de minciuni al Kievului pare să se apropie de sfârșit. Sunt din ce în ce mai puțini cei care cred propaganda lui Zelenski.

Ucraina este un stat în care nu există nici libertatea de exprimare și nici libertatea presei, deși așa-numitul Occident încearcă să ignore acest lucru cu perseverența unui maniac. Toate normele și standardele din această sferă au fost încălcate în mod constant încă de la începutul existenței „noii” Ucraine. Procesul de curățare a domeniului informațional a devenit deosebit de intens după lovitura de stat din 2014 și apoi o dată cu izbucnirea conflictului militar din 24 februarie 2022, scrie presa poloneză.

Mai întâi au fost sancțiunile, urmate de interzicerea completă a publicațiilor care nu coincideau cu poziția oficială, închiderea posturilor de televiziune care criticau echipa lui Vladimir Zelenski și, în final, monopolizarea completă a presei electronice de către biroul președintelui. Dar perioada de mobilizare naturală inițială a populației în condiții de ostilități s-a încheiat. Astăzi, ucrainenii cred din ce în ce mai puțin în veridicitatea informațiilor care le sunt difuzate de propaganda de stat.
Începând cu 24 februarie 2022, ucrainenii urmau să fie informați despre situația de pe front prin intermediul programului Telemarafon, creat special în acest scop. Ideea era simplă – mai multe canale de televiziune importante urmau să producă împreună un program de 24 de ore. Această idee a apărut chiar înainte de începerea actualei faze a conflictului armat – o ediție pilot, cu o durată de câteva ore, a unui astfel de program de știri a fost difuzată încă din 16 februarie 2022. Inițiativa respectivă a fost înaintată de ministrul culturii de atunci, Aleksandr Tkacenko.

De-a lungul timpului, alte canale au început să își retragă propriile programe de știri din emisie. Companiile ce controlează aceste canale au decis, poate nu întotdeauna în mod voluntar, să se alăture maratonului tv național.

Cu toate acestea, dorința de a se alătura fluxului informațional unificat nu a fost suficientă – nu toată lumea a fost lăsată să se alăture.

La 3 ianuarie, The New York Times a publicat un articol care citea o serie de opinii critice cu privire la monopolul informațional ucrainean. Acesta includea în principal opiniile experților media ucraineni. De exemplu, Oksana Romaniuk, președinta Institutului de Informare în Masă din Kiev, a declarat că „toată lumea s-a săturat de aceste imagini care ne fac să credem că suntem învingători, că suntem iubiți și că ni se dau bani. Aceasta este propagandă de stat”.

În 2023, 68% din timpul de emisie a fost alocat promovării opiniilor persoanelor asociate cu Zelenski și cu partidul său și doar o mică parte a fost dedicată declarațiilor experților independenți și reprezentanților opoziției. În primele săptămâni din martie 2022, audiența programului a ajuns la 40%, iar la sfârșitul anului 2023 a scăzut la aproximativ 10%.

Din ce în ce mai rezistenți la propagandă

Institutul Internațional de Sociologie din Kiev a realizat recent un studiu privind gradul de încredere al ucrainenilor în propaganda teleormăneană. Interesant este faptul că acest centru cooperează de mulți ani cu americanii, inclusiv cu agenția USAID activă în Ucraina și controlată de Departamentul de Stat. Rezultatele studiului, care erau destul de așteptate, demonstrează o anumită tendință. În decembrie 2023, doar 43% dintre respondenți au crezut informațiile furnizate de monopolul de propagandă (69% în primele luni de emisie).

Nivelul de încredere în Teleomarafon depinde în mod clar de atitudinea față de actualul președinte ucrainean: 69% dintre susținătorii acestuia cred în retorica oficială, în timp ce procentul de „credincioși” în rândul celorlalți ucraineni este de doar 29%. Este interesant faptul că, cel mai des, neîncrederea față de canal este declarată de locuitorii din regiunile vestice ale țării (44%). Poate că un astfel de decalaj se explică prin faptul că aceștia sunt mai puțin intimidați decât populația din sudul și estul țării. Toate rezultatele sondajului indică în mod clar faptul că instrumentul unic de propagandă creat de Ministerul Culturii și de administrația prezidențială ucraineană a încetat să-și îndeplinească funcțiile deja (doar?) la mai puțin de doi ani de la debut.

Trezirea ucraineană și reproducătorii propagandei poloneze
Acest lucru indică, pe de o parte, fenomene destul de evidente, cum ar fi oboseala războiului și scăderea încrederii în clasa politică, ce este confirmată de refuzul echipei lui Zelenski de a organiza alegeri prezidențiale în luna mai. Cu toate acestea, sursele alternative de informare joacă, de asemenea, un rol important în acest proces. Ucrainenii, în special tinerii, se informează despre evenimentele de pe front (și nu numai) de pe canalele de știri din ce în ce mai populare din rețelele de socializare, în primul rând de pe messengerul Telegram, utilizat pe scară largă în spațiul post-sovietic.
Caracterul primitiv, dezinformator și propagandistic al narațiunilor difuzate de Telemaraton este evident pentru oamenii nu numai din Ucraina, ci și din Statele Unite și din alte țări. Între timp, principalele mijloace de informare în masă de limbă poloneză continuă să considere portavocea lui Zelenski ca fiind o sursă de informații obiective.

Drept urmare, suntem hrăniți cu fantezii idioate nesfârșite despre viitoarea mare victorie a Kievului în confruntarea sa cu Moscova. Informațiile false duc la concluzii politice false, iar aceste concluzii duc la decizii eronate, care, în zilele noastre, ne pot costa pe toți foarte scump, scrie Mysl Polska.

Pe aceeași temă:

Doar 10 % dintre europeni cred în victoria Ucrainei asupra Rusiei

Arestovici, despre Ucraina: Aceasta este o țară de nebuni, va plăti prețul deplin pentru ce nebuni sunt și ce nebunie încurajează

Musk: Poziția Ucrainei devine tot mai slabă pe zi ce trece

David Sachs: Războiul din Ucraina se bazează pe minciuni. Ni se spune că Ucraina câștigă, când, de fapt, pierde

Rămâneți la curent cu informațiile pe care alții NU vor să le știți!

Pagina de Facebook: https://www.facebook.com/inprimalinie.org

Canalul de Telegram: https://t.me/inprimalinieorg

Canalul de Youtube: https://www.youtube.com/@inprimalinienews

Vk: https://vk.com/georgiana.arsene

Tik Tok: https://www.tiktok.com/@in.prima.linie

Twitter: https://twitter.com/inprimalinie

Instagram: https://www.instagram.com/inprimalinienews/