Nava spațială Starliner – care a transportat săptămâna trecută doi astronauți ai NASA pe Stația Spațială Internațională (ISS) – nu reușește să se desprindă după ce au fost găsite mai multe defecțiuni la navă.

Echipele au descoperit cinci scurgeri diferite în sistemul de propulsie al navei, care ar trebui să navigheze nava prin spațiu la întoarcerea pe Pământ.

Georgiana Arsene

Astronauții urmau să se întoarcă pe 14 iunie, dar acest lucru a fost amânat până pe 22 iunie, în timp ce Boeing și NASA se străduiesc să rezolve problemele, lăsându-i pe astronauți blocați până atunci.

Acum, experții au declarat că NASA ar putea fi forțată să lanseze o misiune de salvare, ceea ce ar fi o lovitură extrem de jenantă pentru Boeing, care se confruntă cu o serie de probleme care afectează avioanele sale comerciale, relatează Daily Mail.

DailyMail.com a contactat NASA, dar agenția a refuzat să comenteze dacă ar putea avea loc o eventuală misiune de salvare.

Problemele cu avioanele comerciale Boeing, inclusiv turbulențele, problemele mecanice și loviturile de coadă, au costat compania cel puțin 3 miliarde de dolari.

Iar NASA a acordat Boeing un contract de 4,2 miliarde de dolari pentru a construi Starliner ca taxi pentru astronauți către ISS.

NASA a amânat anterior întoarcerea lui Butch Wilmore și Suni Williams pentru 18 iunie, dar vineri a dezvăluit că șederea lor va fi din nou prelungită.

Timpul suplimentar permite echipei să finalizeze planificarea plecării și operațiunile, în timp ce nava spațială rămâne autorizată pentru scenarii de revenire de urgență a echipajului în cadrul regulilor de zbor, au precizat NASA și Boeing într-un comunicat.

Starliner-ul de la Boeing poate rămâne andocat pe ISS doar pentru un total de 45 de zile, din cauza combustibilului limitat de pe laboratorul orbital – nu este clar ce a planificat NASA în cazul în care timpul este depășit.

Însă, dacă echipele de la sol consideră capsula demnă de spațiu, astronauții Butch Wilmore și Suni Williams se vor urca la bordul navei pentru o nouă călătorie de 24 de ore prin spațiu și înapoi pe Pământ.

Starliner urma să fie lansată anterior pe 6 mai, dar echipele au detectat o supapă care prezenta scurgeri de heliu și au anulat misiunea.

Inginerii au suspectat că problema provine de la o garnitură de cauciuc defectă, de mărimea unui nasture de cămașă, și au declarat că, chiar dacă scurgerea se agravează, aceasta ar putea fi gestionată în timpul zborului – și au stabilit următoarea lansare pentru 1 iunie.

Cu toate acestea, Starliner a fost din nou afectat de ghinion când capsula a fost oprită automat cu câteva minute înainte de decolare de către un sistem computerizat de anulare a zborului.

Starliner a decolat săptămâna trecută, la ora 10:52 ET, de la stația Cape Canaveral Space Force Station din Florida, cu aceeași scurgere care a forțat o întrerupere în luna mai.

La câteva ore după ce s-a desprins de racheta Atlas, NASA a dezvăluit că în capsulă au apărut alte două scurgeri.

O a patra scurgere a fost descoperită după andocarea de pe 6 iunie, iar cea mai recentă a avut loc pe 10 iunie.

Pe lângă scurgerile de heliu, patru propulsoare au funcționat defectuos în timpul zborului.

Problemele au stârnit îngrijorarea experților care se tem că cei doi astronauți ar putea rămâne blocați pe ISS până la trimiterea unei misiuni de salvare.

Decizia finală va depinde de gravitatea scurgerilor de heliu, de fezabilitatea reparațiilor și de logistica organizării unei alte nave spațiale pentru misiunea de întoarcere.

Mike Gruntman, profesor de astronautică la Universitatea din California de Sud, a declarat, că ‘este mai probabil ca SpaceX să fie în măsură să asigure o lansare suplimentară în viitorul apropiat pentru a-i aduce pe astronauți înapoi’.

‘Este extrem de nefericit că Starliner-ul Boeing, după atâtea întârzieri cu zborul său, continuă să se confrunte cu probleme’, a continuat Gruntman.

‘Timp de decenii, Boeing a fost una dintre cele mai admirate companii aerospațiale și de apărare. Este o adevărată tragedie națională’.

În timp ce atât NASA, cât și Boeing nu păreau îngrijorate de scurgerea inițială, dar Gruntman a sugerat că problemele au provenit din probleme de fabricație.

‘Multiple probleme similare – scurgeri de heliu – cu componente aparent similare, așa cum au fost raportate în presă, indică o problemă sistemică de proiectare sau de manoperă sau de testare sau de inginerie de sistem sau o combinație a acestora’, a explicat el.

Ridolfi a precizat, de asemenea, că scurgerile și defecțiunile propulsoarelor ar fi ‘foarte greu de reparat în spațiu’.

Alte articole:

Kievul a respins noua propunere de pace a Rusiei.

Marina spaniolă confirmă: că un pușcaș marin spaniol care lupta pentru armata ucraineană a fost lichidat în Ucraina
Rămâneți la curent cu informațiile pe care alții NU vor să le știți!

Pagina de Facebook: https://www.facebook.com/inprimalinie.org

Canalul de Telegram: https://t.me/inprimalinieorg

Canalul de Youtube: https://www.youtube.com/@inprimalinienews

Vk: https://vk.com/georgiana.arsene

Tik Tok: https://www.tiktok.com/@in.prima.linie

Twitter: https://twitter.com/inprimalinie

Instagram: https://www.instagram.com/inprimalinienews/