Gala Galaction, Tudor Vianu, Jean Bart – motivul atacului lui N. Crainic la Rebreanu.


In data de vineri, 20 iunie 1930, scriitorul Liviu Rebreanu nota in jurnal faptul ca in dimineata acelei zile, „la Camera, Nichifor Crainic a facut o comunicare de injuraturi” la adresa sa. In opinia autorului lui „Ion”, pretextul ar fi fost concedierea unor scriitori care l-ar fi atacat la S.S.R. – Societatea Scriitorilor Romani.

Este vorba despre Gala Galaction, Jean Bart, Tudor Vianu, Al. Busuioceanu si Zaharia Stancu. O nota de subsol din volumul Intai din Jurnalul lui Liviu Rebreanu, citat mai sus, lamureste ca „scriitorii concediati n-au vrut sa se solidarizeze cu d-l Rebreanu, cand I s-au adus grave acuzatii, in calitate de presedinte al S.S.R.”. Informatia este preluata din „Corpurile legiuitoare” – „Universal”, XLVIII, nr 139, 22 iunie 1930.

Atacul lui a fost combatut de Al. Vaida, care, zice Rebreanu, „l-a pus la locul sau pe iubitul meu coleg si fostul meu functionar”.(N. Crainic -n. mea).

Presa vremii a tratat diferentiat conflictul. „Viitorul” o etaleaza impotriva mea.Savel imi telefoneaza ca Crainic a vorbit pentru a vedea si in „Monitorul oficial” ocarile la adresa mea, dar ca Vaida a fost violent si ca in „Dreptatea” se va reproduce stenograma lui Vaida.” Op. Cit., pag. 129.

Liviu Rebreanu a cerut in mod expres ca Jurnalul sau sa nu fie dat publicitatii decat dupa cel putin 30 de ani de la moartea sa.

Lasă un răspuns

